top of page
  • לינה טרנה

מה בין ניהול יומן לאהבה עצמית?

Updated: Jun 6, 2020


Comp_68976376.jpg

על פניו נדמה כי מדובר בשני מושגים מעולמות נפרדים. "אהבה עצמית" - מושג פסיכולוגי- רוחני ו"ניהול יומן" זוהי פעולה פרקטית, יום יומית הקשורה לרוב לעולם העבודה. מסתבר כי יש בין שניהם קשר הדוק. מזמינה אותך להתבונן עליו יחד ואולי אף לגלות כי ניתן לאהוב את עצמך בדרך נוספת.

רשימות V - מכירה?

רשימות המתארכות לשלושה ויותר דפי A4 עם קשקושים ותוספות באמצע? הרשימות המנהלות כביכול את לוחות הזמנים שלנו ולמעשה בעיקר את המצפון?

אולי את אימא עובדת? אם כך סיכוי טוב שיש לך אפילו שתי רשימות V כאלה – אחת במשרד ואחת בבית. מכירה את הרגע בבוקר יום ראשון, שאת חוזרת לרשימת V מהשבוע הקודם ושואלת את עצמך, האם אי פעם (רצוי טרם הפנסיה) תגיעי למצב שהרשימה תבוצע עד תומה?

בשלב מסוים בחיי הבנתי שעל רשימות V פועל חוק דומה לחוק הפועל על כביסה, שתיהן מעולם לא נגמרות. יציאה מהכלל במקרה הזה רק מוכיחה את הכלל - אם קרה הנס והצלחתי לסיים אחת, זה מחזיק מעמד יום, יומיים עד שבאורח פלא, מתייצבת לה רשימת V חדשה "דנדשה" באורך הגלות.

היום אני יודעת לומר בוודאות שהתנהלות עם רשימות V היה סימפטום לחוסר הקשבה לצרכים שלי ויותר חשוב מכך, חוסר קבלה עצמית.

"וואו", בטח תגידי – "תעצרי רגע!". "איך הגעת למסקנה הזו?"

הדרך לשם מהירה, תעכבי אחרי, זה פשוט!

מהי בעצם רשימת V ? זוהי רשימה, המורכבת לרוב ממספר בלתי אפשרי בעליל של כל המשימות שאת "אמורה" להספיק לסיים. ברור לך מראש שאין סיכוי שתספיקי את כולן בזמן שהקצבת להן. מדוע אם כך את ממשיכה להתעקש לערוך ולהוסיף אליה משימות כל יום מחדש? שאלה חשובה יותר היא מדוע בתוך תוכך את מצפה לסיים רשימת מטלות של חודש ביום אחד?

מה זה, אם לא מקור לאכזבה מעצמך כל יום מחדש – הוכחה ניצחת לכך שאת לא מספיק טובה, שאת איטית מדי ועוד כהנא וכהנא האשמות. את מעולם לא תהיי מרוצה מעצמך וממה שכן עשית. איך אפשר? הרי תמיד ישנה "הרשימה" הארוכה של כל הדברים שעוד לא, שטרם, שמעולם...

יתרה מזאת, אם ניחנת, רחמה לצלן, להיות בעלת דרגה כזו או אחרת של הפרעת קשב וריכוז, הרי שרשימה כזו היא אסון מהלך עבורך. את תבהי בה שעות, רק כדי להצליח להבין מה לעזאזל עליך לעשות בכל זמן נתון?

בשלב מסוים בחיי כשתפקידי כמנהלת תחום התנדבות בעמותה גדולה, דרש ממני לעסוק במקביל בתחומים רבים, הגעתי לסף תסכול שלא יכולתי לשאת עוד. חצי יום הייתי משותקת מהלחץ וחצי השני בזבזתי בלכעוס על עצמי על כך שלא הספקתי כלום. המאמנת שהייתה לי אז, הציעה שיטה אחרת. שיטה שהצריכה ממני מעט יותר זמן תכנון, אך יעילות גדולה בהרבה בביצוע.

מובן שהתלהבתי והתחלתי ליישם. הרעיון היה לשבץ את המשימות מתוך רשימת ה V לתוך משבצות זמן הפנויות ביומן עפ"י סדר עדיפות שלהן.

הסידור החדש הלהיב אותי. העבודה החלה להתייעל ולקח לי שנתיים נוספות להבין מה הקשר בין הסידור הזה לאהבה וקבלה עצמית.

מצאתי את עצמי מארגנת לו"ז ובו אין הפסקות, אין זמני השראה, אין התחשבות בכך שלעתים אני מנהלת שיחות עם עמיתים או אוכלת צהריים. מצאתי את עצמי שוב לא מספיקה, שוב מאוכזבת.

השינוי בתפיסה שלי החל לקרות, כשהסכמתי להכניס גם את הפסקות הצהריים ליומן, כי מה לעשות, הזמן לא עוצר מלכת בארוחת צהריים. הייתה כאן איזו הבנה עמוקה יותר שהיומן שלי אמור לשקף את המציאות שלי כפי שהיא באמת ולא כפי שאני מדמה אותה במציאות מקבילה של 48 שעות ביממה.

היום, שלוש שנים אחרי, כבעלת עסק העוסק בשגשוג נשי, אני דוגלת באיזון בין הוויה לעשייה, בין זמני עצירה, השראה וזמני ביצוע ואני מאמינה שהמקום הפיזי שבו זה בא לידי ביטוי זהו – היומן שלנו.בעיני היומן שלנו הוא השתקפות מוחשית לסדרי עדיפויות בחיינו ולכמה אנחנו באהבה, חמלה וקבלה כלפי עצמנו. אנחנו יכולות לדבר גבוהה גבוהה על איזון וחמלה, אך אם היומן שלנו גדוש עד אפס מקום במשימות, משהו בהצהרות שלנו נשאר ב"גבוהה" ולא מתורגם למציאות היום יומית. מאידך, חוסר האיזון יכול להיות גם לצד השני, כאשר היומן שלנו מרווח מדי ואיננו מכיל את המשימות החשובות לנו באמת, אשר אמורות לקדם אותנו למטרה.

במאמר הזה אציע דרך שעבדה לי, לתרגם את הערכים וסדרי העדיפויות שלנו פיזית לתוך היומן.

אז מה עושים?

ראשית מכינים כוס קפה, דפים ועט ומתרווחים בספה נוחה.

האם נעים ונוח לך כרגע?

מעולה!

כעת קחי כמה נשימות עמוקות, הרפי והרגיעי את השרירים ואת המתח.

יהיה כייף, מבטיחה!

ערכי שתי רשימות.

הראשונה - של התחומים השונים בתחום העיסוק שלך.

לדוגמא אם את מטפלת, התחומים יהיו משהו בסגנון הזה:

טיפולים פרטניים, הנחיית קבוצה, פגישות עם הורים, הכנת דוחות, קריאת חומר מקצועי, ישיבות צוות וכו'.

השנייה - של התחומים השונים בחייך הפרטיים.

לדוגמא (ילדים, בן זוג, ספורט, התפתחות אישית, ניקיון, בישול וכד)

כעת דרגי את התחומים מבחינת סדר העדיפות שלך. כשאת מדרגת, שימי לב שזה מתיישב עם הערכים שלך היטב. לדוגמא – אם חשוב לך לבלות זמן איכות עם ילדייך יותר מניקיון הבית או עריכת קניות או פעילות גופנית, אז חשוב שתהיי כנה עם עצמך וסמני את סדר העדיפות האמתי.

מתוך התבוננות והתחשבות בסדר העדיפות האמתי שלך, חלקי את מספר השעות שיש לך בפועל בעבודה/ מחוץ לעבודה על פני כל התחומים.

לדוגמא:

Capture.PNG

  • כדאי להפריד עבודה ומה שמחוץ לעבודה, במיוחד אם מדובר בעבודה דרשנית או בעסק. הפרדה בין עסק לחיים פרטיים טומנת בחובה שקט רב במערכת.

מיותר לציין כי לעתים התחום שיהיה בסדר עדיפות גבוה, לאו דווקא יזכה במירב שעותייך. יחד עם זאת, חשוב לוודא שיש לתחומים החשובים לך - נוכחות מספקת ביומנך. לדוגמא – חשוב לך לאפשר זמן טיפוח לעצמך וזה חשוב יותר מדברים אחרים בחייך, אך בפועל את מקציבה לעניין שעה ביום. אין זה אומר שזה פחות חשוב לך מעבודה שלה את מקציבה 8 שעות ביום. יחד עם זאת הקצבה של שעה ביום לעצמך היא מתנה גדולה, כך שעבורך הערך של השעה הזו יהיה גבוה יותר מהזמן עצמו בפועל.

  • ככל שתהיי כנה יותר עם עצמך, ככל שתדעי לקבל את המציאות של חייך, את החוזקות שלך ואת המקומות המאתגרים, ככל שתהיי קשובה יותר לרצונך האמיתי, כך התרגיל הזה יהיה מכונן ומארגן יותר עבורך.

שלב הבא: לכל תחום רשמי את המשימות שכרגע או באופן כללי יש לבצע.

דוגמא:

בעבודה/עסק –

תחום: פרויקט X

משימות:

  • לבנות תכנית עבודה

  • למצוא שותפים, ראיונות, פגישות

  • הכנת חומרים ומצגת

  • קבלת אישור

  • מפגשים שבועיים + תכנון

מחוץ לעבודה –

תחום: פעילות גופנית

משימות:

  • פילאטיס

  • הליכות

אז מה קיבלנו:

  • טבלה עם זמנים שאת מוכנה להשקיע בכל תחום

  • משימות לכל תחום כזה

מה שנותר, הוא לשבץ את המשימות ביומן על פני השבוע/חודש עפ"י הזמנים שהקצבת להם.

לדוגמא אם השבוע הקצבתי לפרויקט X שלי - 5 שעות, אז אשבץ לעצמי בשבוע הראשון 3 שעות של בניית תכנית עבודה ועוד שעתיים של ראיונות. שבוע אחרי את המשימות הנוספות וכן הלאה.

מה יכול לעזור לך בשיבוץ?

  • מצאתי שיש יתרון בלשריין מראש זמנים מסוימים של השבוע לפעילויות קבועות שבסדר עדיפות שלי. כך לדוגמא אם חשוב לי שיהיו לי 10 טיפולים בשבוע, אני "סוגרת" את הזמנים מראש ביומן בכדי לוודא שיש לי את הזמן הזה לטיפולים או אם חשוב לי לאפשר לעצמי זמן להשראה באופן קבוע בימים מסוימים – אשריין גם אותו מראש. כך אני בעצם מוודא, שלא אקבע "בטעות" דברים אחרים בזמן הזה.

  • באופן טבעי יקרה מצב שיהיו תחומים או משימות שימצאו את עצמם מחוץ ל-24 שעות שביומן. כאן יהיה עליך לחשוב בדרכים יצירתיות – העברת סמכויות בעבודה, עזרה בתשלום לדברים מסוימים בבית ובכל זאת, יש סיכוי שתאלצי לוותר על תחומים או משימות מסוימים. במקרה כזה חשוב שתזכרי - הוויתור נעשה למען בריאותך הפיזית והנפשית ומתוך דיוק של מה שחשוב לך באמת. בדקי היטב האם ההתעקשות על דברים שלא באמת חשובים לך נובעת מתוך הצורך לרצות – את הבוס, את הלקוחות, את הילדים? אולי הצורך להוכיח משהו לעצמך? שאת יכולה, שאת מספיק טובה? השיקול הוא תמיד שלך - עד כמה את מוכנה להקריב מזמנך היקר לטובת ריצוי של אנשים אחרים או של האגו שלך?

  • זכרי את הגמישות. אני אוהבת לעבוד עם יומן אלקטרוני בנייד ולו רק בגלל קלות השינויים שניתן לבצע בו. החיים הם דינמיים ולכן חשוב שתישאר גמישות ורווח בתוך היומן.

  • אני נעזרת בצבעים. צבעים שלכל אחד מהם משמעות עבורי. לדוגמא – אדום זה צבע של פגישות עסקיות. ירוק זה צבע של הפעילויות שמזינות אותי. סגול – למשימות ארוכות, צהוב למשימות קצרות וכו. הצבעים יכולים לעזור לך לראות באופן מידי את האיזון – האם יש מספיק "ירוק" בתוך השבוע שלך או שמא ה"אדום" השתלט? או להיפך...

  • כדי לוודא שהשבועות שלך מתנהלות עפ"י סדר העדיפות בחייך, חשוב שאחת לשבוע, רצוי לפני תחילת שבוע תקחי מספר דקות ותאמתי את השבוע הקרוב עם "טבלת ההכוונה שלך". האם באמת כל הדברים החשובים לך נמצאים בלו"ז?

  • קחי בחשבון את הזמנים השונים שיש לך בחודש. אם את עוקבת אחרי ימי ביוץ וווסת שלך, כדאי שתשימי לב על אילו ימים נופלים היומיים הראשונים של הווסת כי יש סיכוי טוב שאילו יהיו ימים קשים יותר ועל כן חכם יהיה להקל על עצמך מראש במשימות. לעומת זאת סביב ימי הביוץ לעתים יש עלייה באנרגיה, שם ניתן להכניס משימות בצפיפות גבוהה יותר, רצוי משימות הקשורות במפגשים חברתיים. (בהמשך: הרחבה לגבי התנהלות סביב המחזוריות החודשית שלנו)

ולסיכום,

ניהול יומן בעיני הוא מראה מדהימה. זוהי הזדמנות להתבונן על חייך ולגלות דרך חדשה לאהוב ולהוקיר את מי שאת, ליצור לך לו"ז חכם משלך!

מה דעתך? אשמח לתגובות, שאלות ותהיות. אולי לך יש דרך מיוחדת משלך שעוזרת לך להתנהל – יהיה מדהים אם תחלקי כאן את הטיפים שלך.

המאמר היה בעל ערך עבורך? את מוזמנת לשתף את חברייך!

124 views0 comments
bottom of page