top of page
  • לינה טרנה

התנהלות חכמה – לו"ז משלך

Updated: Jun 6, 2020


מתי בפעם האחרונה הבטת בירח בשמי הליל?

מה את חשה כשהלבנה במלואה?

סיפוק, חרדה, חוסר שקט, תחושה של שלמות?

מה שזה לא יהיה קשה להישאר אדישה לתופעה הזו, יש משהו מהפנט בעיגול הלבן שבשמיים, שהוא מעבר להבנתנו.

הידעת שפעם כל הנשים היו מבייצות עם התמלאות הלבנה ומדממות בירח חסר? הירח אחראי על גאות ושפל בכדור הארץ – ימים, אוקיינוסים ונוזלים בגוף האדם והאישה בפרט.

עם המעבר לאורח חיים מודרני הסנכרון של המחזוריות הנשית והירח השתבש, אך הקשר וההשפעה נשארו.

אישה היא יצור מחזורי – כמו עונות השנה, כמו הירח כל חודש בחודשו מגיל ההתבגרות ועד תום גיל המעבר, גופנו עובר את כל השלבים של חיים – מוות – חיים (ביוץ – ווסת - ביוץ) וכך גם הנפש שלנו אם נרצה בכך או לאו, אם אנו מודעות לכך או לא.

החדשות הרעות הן שזה המצב. איננו מתפקדות בקו ישר ולינארי כמו שהתרבות שלנו מצפה מאתנו.

החדשות הטובות הן שבהחלט ניתן להפוך את כל העניין הזה ליתרון. ניתן לחוות כיצד המחזוריות שלנו בעצם משרתת אותנו, ולא הופכת לגורם משתק, מפריע ומציק בחיינו.

אז ראשית בואי ונבין מה קורה בגוף ובנפש שלנו במהלך כל המחזור החודשי ואיך זה משפיע עלינו, על העיסוקים שלנו ועל חיינו.

חשוב לי לציין כאן במאמר מוסגר שהסבר מפורט על כל ההתנהלות ההורמונלית שלנו הוא חלק ממפגש בתהליך עומק Wom-In אישי/קבוצתי שאני מעבירה.

ממליצה לך גם לצפות בלינק הבא בכדי להבין את כל העניין "ההורמונלי" מעט יותר לעומק.

https://www.youtube.com/watch?v=8utNhOKCKBM

"הורמונים במחזור החודשי... איך זה משפיע עלי?" – מאת אבישג זלוף

בזמן הביוץ התנועה שלנו היא החוצה, כלומר אנחנו מרגישות לעתים רצון "לכבוש את העולם". יש לנו רצון לצאת, לבלות. מרכזי התקשורת שלנו במצב מצוין, החשיבה הופכת לממוקדת ולוגית יותר. מצב הרוח עולה ואנחנו חשות במיטבנו. לרוב החשק המיני מתגבר. פעמים רבות שמתי לב שבעלי נראה כל כך הרבה יותר יפה ומריח טוב יותר – בדיוק בימים הפוריים שלי.

בזמן הביוץ הגוף שלנו מוכן להתעברות והנפש שלנו מוכנה ומזומנת להתחיל פרויקטים חדשים. לעתים רעיונות חדשים מגיעים אלינו ומחפשים את הדרך למימוש בתקופה הזו.

על כן בתקופה הפורייה נהיה במיטבנו בפגישות עסקיות, פרזנטציות, הרצאות וכל דבר הקשור בתקשורת עם אנשים ועמידה מול קהל. בתקופה הזו נהיה אמיצות יותר, פורצות דרך יותר.

לשאלתך: "אז מה, אם העיסוק שלי דורש ממני להיות פורצת דרך, תקשורתית ויצירתית כל החודש, איך את מציעה שאגביל את עצמי לשבוע אחד?"

התשובה היא שאני מציעה דרך שמהותה לא הגבלה, אלא פתיחה והקלה. אם יש באפשרותך לכוון את הפעילות שבה את רוצה להיות במיטבך לתקופה שסביב הימים הפוריים שלך, את תרגישי כיצד אנרגיה רבה נחסכת ממך ובמקום להשקיע מאמץ על, יש לך רוח גבית וסיכוי טוב יותר להצלחה. אם אין אפשרות כזו, את תעשי כמובן את מה שנדרש ממך בכל מקרה. יש כאן מפתח, דלת - ליצור לעצמך מציאות חדשה שחוסכת עבורך כוחות רבים.

אז מה קורה בהמשך החודש?

מהרגע שתקופה הביוץ הסתיימה לה, הגוף נכנס ל"דמי" הריון. כלומר, מבחינת הגוף נכנסת כעת להריון ולכן הפעילות והקצב מאטים עד שלבסוף המוח מקבל סימן שאת אינך בהריון ומשחרר הורמונים הגורמים לדימום החודשי.

מה קורה לנו בתקופה הזו מבחינה רגשית?

התנועה כאן היא הפוכה – תנועה של התכנסות, כניסה פנימה. אנחנו פחות חברותיות, בא לנו להיות עם עצמנו. חשיבה לוגית וממוקדת מפנה את מקומה לחשיבה אינטואיטיבית. לעתים יש לנו צורך מוגבר לסדר את הבית, לסיים תהליכים שהתחלנו, לסכם, "להתקפל".

אלה יהיו ימים שבהם יש סיכוי טוב שנושאים מטרידים וכואבים ומאתגרים של חיינו, שהצלחנו להדחיק בזמן אחר, יעלו שוב ויבקשו את התייחסותנו.

נשים רבות חשות דכדוך קל עד כבד בימים אלה, המכונה ה- PMS . פעמים רבות הוא נוצר מתוך הדחקה, הכחשה והתנגדות לכל המנגנון הזה. (מניסיון טיפולי בקליניקה, אני יכולה לומר שלרוב הכאבים פוחתים ברגע שההתנגדות וההכחשה יורדים)

בימים האלה טוב יהיה לסכם תהליכים, לכתוב (אם יש לך משימות של כתיבה בלו"ז), לבחור בעבודות שיש בהן פחות חשיפה לקהלים גדולים ושוב הכול במידת האפשר.

לתת לעצמנו לגיטימציה למה שעובר עלינו הוא אחד המפתחות המשמעותיים ביותר בתקופה הזו ובכלל. אם פחות בא לך סקס, אם את יותר עצבנית, אם את פחות מרוכזת – תדעי שזה זמני, זה חלק מההשפעה ההורמונלית. מאוד יעזור אם תלמדי "לתקשר את זה החוצה" – לילדים, לבן הזוג ובדרך מסוימת הנוחה לך אפילו לעמיתים. שמעתי פעם על אישה שהייתה מציירת ענן על הלוח במטבח וכך ילדיה ידעו שאלה ימים שבהם היא פחות זמינה ועצבנית יותר וזה לא קשור אליהם.

הדימום החודשי ולקיחת פסק זמן.

לפני כמה אלפי שנים, הנשים בזמן הדימום היו פורשות למרחב נשי המכונה בשמות שונים כמו: "אוהל אדום", "מון לודג'" ואחרים. ישנן עדויות שונות לגבי ראשית המנהג. יש הטוענים כי התקיים במשך כמה עשרות אלפי שנים.

הסיבה האמתית לעניין הזה אינה ידועה בוודאות, אך ניתן לשער כי הצורך העוצמתי של אישה בזמן ווסת לעצור ולקחת פסק זמן, יצר את המנהג הזה והשאיר אותו חי וקיים במשך זמן כה רב.

מה היה עבור הנשים במרחב הזה?

מרחב נשי, נטול אנרגיה זכרית (של עשייה ופעולה), תומך ומזין. מקום ואפשרות לעצור ולנוח בגופן ונפשן. לקבל הזנה מלאה. מקום המאפשר התכנסות פנימה וזמן להיות באינטימיות עם עצמי ועם נשים אחרות. סוג של מדיטציה נשית עתיקה, אם תרצי.

אמנם אורח החיים המודרני השכיח מאתנו את המענה ואת הפעולה של הפרישה - הצורך נשאר.

אנחנו לעתים מכחישות אותו ו"אונסות" את עצמנו להמשיך ולתפקד כאילו כלום לא קרה, כי כך לימדו אותנו בתרבות המערבית, שעל ברכיה התחנכנו. "מחזור זו לא מחלה" (ממשפטיהן האהובים של מורות לספורט). אכן מחלה זו לא, אך נשים רבות חוות אותו כך. יחד עם זאת הדימום החודשי הוא גם איננו קללה ולא עוד תופעה גופנית להתעלם ממנה.

אז מה עושים?

עוצרים.

מדוע?

אציין כאן שתי סיבות, האחת לטווח הקצר והשנייה לטווח הארוך:

לטווח הקצר – יצירת עצירה ומנוחה בזמן ווסת, ממלאה את גופך ונפשך באנרגיה חדשה.

את שאר החודש תרגישי יעילה פי כמה.

הסיבה לטווח הארוך - הוכח מחקרית שנשים הקשובות למחזוריותן ונחות בזמן הווסת, מגיעות לגיל מעבר במצב הורמונאלי וגופני טוב פי כמה מאלו שלא.

השאלה החשובה ביותר היא כיצד לעצור?

"איך לעזאזל", תשאלי אותי - "אני אמורה לעצור בתוך כל הטירוף של חיי היום יום?"

יש כמה דרכים וכללים לעניין.

מובן שהאופציה הטובה ביותר היא לקחת יום חופש ביום הראשון או השני של הווסת. אם אין אפשרות כזו כדאי להוריד עומס כללי – כל מה שניתן לוותר עליו בלו"ז. להקל במה שניתן. חשוב לקחת לעצמך לפחות שעתיים – שלוש של פסק זמן במהלך היום הכבד יותר של הווסת (הראשון או השני) ובהם:

  • לנתק את כל המכשירים הסלולריים, טלויזיה, חדשות, עיתונים.

  • להיכנס למרחב שנעים לך בו – חדר מסוים בבית או במקום אחר,

מקום בטבע, ים, יער פארק וכד.

  • אפשר פשוט לשבת בשקט ולבהות.

  • אפשר לכתוב, לשיר, להקשיב למוזיקה - כל פעילות הממקדת אותך פנימה אל תוך עצמך.

  • לישון שינה עמוקה ומרגיעה

לאורך זמן, את תראי כיצד הפעולה הפשוטה הזו מחוללת ניסים בחייך. את תראי כיצד כמות משככי הכאבים פוחתת..

עצירה ומנוחה אפשריים עבורך!

כן, אני שומעת את גלגלי הסקפטיות נעים כרגע בראשך. "בחיים שלי זה לא אפשרי"

האמיני בבקשה שזה אפשרי עבורך. אט אט, צעד צעד. ניתן ללמד את עצמך ואת סביבתך לכבד את הזמנים שבהם את זקוקה למנוחה. לאפשר לסביבה שלך לתת לך שירות יום אחד בחודש. האמיני שילדייך ובן הזוג שלך ישמחו לעזור לך לנוח, להכין לך כוס תה או להביא משהו עבורך למיטה. כל זה תלוי אך ורק במתן לגיטימציה לעצמך ומשם – "לתקשר" את זה לסביבתך.

בזמן הווסת לרובנו, בין אם אנו מודעות לכך או לא, עולות היכולות האינטואיטיביות שלנו. אנחנו רגישות יותר למה שקורה בחוץ וגם למה שקורה בתוכנו. כמטפלת העובדת גם בתקשור (תטא הילינג), אני יודעת שהטיפולים הטובים והמדוייקים ביותר שלי הם הרבה פעמים בזמן הווסת. בזמנים עברו היו נוהגים להתייעץ עם נשים, אשר נמצאות בזמן הווסת לגבי ענייני השבט כי ידעו שהן אוחזות בחכמה יתרה.

איך זה יכול לשרת אותך? ללמוד להקשיב ולא להתנגד למסרים שאת מקבלת בזמן הזה זוהי מתנה גדולה, אשר יכולה לקדם אותך בחייך ולהפוך אותך ל"אישה החכמה" של חייך.

לסיכום:

סביב הביוץ: את בשיאך. פעילות עדיפה – פגישות, הרצאות, פרזנטציות, כל דבר הדורש ממך תקשורת עם אנשים, יציאה החוצה, חשיבה ממוקדת ולוגית ואף יצירתיות.

לקראת הווסת – סיכום תהליכים, עבודה משרדית יותר. אחד על אחד או לבד, כתיבה

בזמן הווסת – להוריד הילוך ובמידת האפשר למצוא זמן למנוחה מלאה או חלקית, להיות קשובה לאינטואיציה.

חשוב לציין שכל מה שנכתב כאן הוא בגדר המלצה כללית בלבד!! היא לא באה במקום הקשבה לעצמך והבנה של התהליכים בגופך. נשים רבות בעידן שלנו אינן מאוזנות הורמונלית ומה שנכתב כאן יכול כלל לא להיות דומה לדרך שבה גופן מתנהל בפועל. כל אחת היא שונה וייחודית. חשוב להבין את ההמלצה הכתובה כאן כהמלצה בלבד לבדיקה ובחינה עצמית.

הצעד הראשון, אם כך הוא להתחיל ללמוד ולפתח מודעות כלפי מה שקורה לך בזמנים השונים של החודש. לשם כך כדאי לרשום ביומן את הזמן שבו את נמצאת בחודש ותחושות שונות העולות בך. תוך חודשיים שלושה תוכלי ללמוד את הדפוסים שלך ולנווט במידת האפשר את עיסוקייך ואת חייך בדרך ה"התנהלות החכמה". כך תישארי עם אנרגיה פנויה רבה יותר למה שחשוב ומקדם אותך באמת.

אחד הדברים שאנחנו לומדות לעשות בתהליך Wom-in זה את עקרונות המעקב אחר ההתנהלות המחזורית של גופנו. יחד (בקבוצת נשים קטנה או אחת על אחת) אנחנו מגלות עולם ומלואו על עצמנו. תוכלי לעשות זאת גם בעצמך, אך אם תחושי רצון לתמיכה, דעי שיש אפשרות כזו עבורך.

אחד העקרונות המרכזיים בעיני לשגשוג הנשי הינו ההקשבה והלמידה של המחזוריות שלנו. כלי מדהים להתנהלות חכמה ומציאת הדרך הטובה והתואמת אותך ביותר בחייך.

עלי והצליחי!

באהבה,

לינה טרנה

20 views0 comments
bottom of page