top of page
  • לינה טרנה

גלולות או לא להיות


האם גם את לוקחת גלולות?

מפסיקה בין ההריונות וממהרת לחזור מיד בתום ההנקה?

אולי רשמו לך גלולות כפתרון לציסטה או ווסת לא סדירה או פצעים?

אולי הגלולות אפילו מסמלות עבורך את החופש שלך,

את היכולת שלך להחליט על גופך ומיניותך?

במאמר הזה אני שואלת את השאלה הקשה - האמנם?

האמנם הגלולה באמת שחררה את הנשים?

האמנם הגלולה באמת "מאזנת הורמונלית"?

נתון סטטיסטי : כ-70% מהנשים בגילאי 18-45 במדינות מערביות, נוטלות גלולות בתקופה כזו או אחרת במהלך חייהן.

הגלולה ניטלת לרוב בהתייעצות עם רופא נשים, כי הרי מי אם לא הוא הסמכות לקבוע בדברים מסוג זה (מקווה שהרגשת את הנימה הצינית במשפט).

אכן, אנחנו עדיין מפקידות את בריאותנו בידי הרפואה לעתים מבלי לבחון את הדברים לעומק, מבלי להקשיב למה שהגוף לוחש לנו. לפעמים צועק לנו!

היי רגועה, המאמר הזה לא ישכנע אותך לקחת או לא לקחת גלולות.

מטרתי לחשוף בפנייך נקודות מבט נוספות, ידע נוסף.

ידע הוא כוח וההחלטה כמובן תמיד בידייך בלבד!

אציע גם אלטרנטיבות שאולי טרם נחשפת אליהן או לא היית בטוחה שהן אפשריות.

אז רגע, בואי נבין קודם כל ממה עשויות הגלולות?

החומרים הפעילים בגלולות הם הורמוני המין הנשיים – אסטרוגן ופרוגסטרון. מה הם עושים? הם משפיעים על המוח שלנו ומונעים ממנו להפריש את ה(זהירות מושג ארוך – גונדוטרופינים, דהיינו FSH, LH). אלה ההורמונים המגרים ביוץ. כלומר דיכוי ההורמונים האלה עם השם הארוך והמוזר מונע מאתנו לבייץ. בנוסף הורמון הפרוגסטרון מונע מרירית הרחם לעשות את השינויים הנדרשים לקליטת ביצית מופרית.

ומה כל כך נורא בעובדה שההורמונים מדכאים ביוץ? זה הרי אפילו משובח כי המטרה היא לא להיכנס להריון כרגע וברגע שאחליט, אפסיק ליטול אותן וזה כל הסיפור.

אז מה באמת קורה בגוף כשאנחנו נוטלות גלולות ואיך זה משפיע עלינו ברמה הרגשית, האנרגטית והרוחנית? מה הקשר לרוח את שואלת? תיכף זה יתבהר...

ברמה האנרגטית הגלולות בעצם עושות מן נתק בין המוח לרחם/שחלות. המוח מקבל פקודות המנוגדות למה שבעצם מתכוון להתרחש ברחם/שחלות ואז הוא משדר את כל הדבר הזה בחזרה לרחם/שחלות. לכל התהליך הזה ניתן לקרוא במילה אחת לא מי יודע מה יפה: רמאות.

מבחינת רובנו זה ממש לא רמאות. זה "שקר לבן" והוא לגמרי מוצדק כי הגלולות מספקות לנו פתרון מושלם לקשיים שונים כגון: אי סדירות של הווסת, ציסטות, שחלות פוליציסטיות אשר מייצרות סבל וכאב ועוד. הגלולות עוזרות לנו לעתים להעלים את הפצעים וכמובן כשיש לנו בן זוג קבוע, קונדומים הופכים להיות למעמסה וגלולה כאמצעי מניעה עם הסיכון הנמוך ביותר מהווה פתרון מעולה.

כשהייתי קטנה, אימא שלי לימדה אותי שכל שקר סופו להתגלות. ההשפעה של הגלולות על גופנו גם היא מתגלה היום במלוא הדרה. ישנם מחקרים לא מעטים המגלים לנו את הנזק שהגלולות עושות לגוף ואת הקשר בין נטילת גלולות לירידה בחשק המיני, יובש בנרתיק, סיכון גבוה יותר לכולסטרול וקרישי דם, והרשימה עוד ארוכה. אגב, נשים עם קרישיות יתר בדם הן בסיכון אמיתי למוות ונכות. מה שעצוב ומפחיד לגלות שהרופאים לא תמיד מקפידים לבדוק את העניין לפני המלצה על גלולות. פגשתי ושמעתי על לא מעט מקרים כאלה.

אבל היום אני בוחרת שלא לצלול פנימה לתוך נזקי הגוף

ולהתייחס לנושא עמוק יותר שאותו אנחנו מטשטשות עם ה"גלולות" .

בהיותנו ילדות, אנו בדומה לגברים מתנהלות באופן לינארי, כלומר – כל יום אנחנו פחות או יותר אותו הדבר. כמובן שישנם מצבי רוח שונים ותקופות שונות ואירועים שונים בחיים המשפיעים עלינו ועדיין, ההתנהלות שלנו ברמה ההורמונלית והרוחנית היא לינארית. אנחנו מושפעות בעיקר מהשמש – השמש היא הכוח היציב הקבוע והלא משתנה בחיינו. בחלוקה של היסודות לזכרי ונקבי – השמש נחשבת ליסוד זכרי. חשבי על זה, מה שאנחנו מעריכות בגברים זה את היציבות, את העקביות, את הכתף שניתן להישען עליה, את ה"ציר".

מהרגע שאנחנו כנשים מקבלות את הווסת הראשונה, אנחנו מפסיקות להיות לינאריות והופכות למחזוריות. אנחנו מתחילות להתנהל עפ"י מחזורי הלבנה. הלבנה בחלוקה של היסודות לזכרי ונקבי, היא הכוח הנקבי. היא משתנה כל חודש. היא מחוברת לתנועה של המים בעולם, בגוף האדם ובמיוחד בגוף האישה. היא לא עקבית, פעם גלויה, פעם נסתרת, מסתורית.

אז מה ההבדל באמת, בפועל בין הלינארי למחזורי?

מה זה אומר – התנהלות מחזורית?

ההתנהלות המחזורית שונה בכך שבמהלך החודש אנו עוברות 4 פאזות (כמו עונות השנה): תקופה פורייה וביוץ, הימים שאחרי הביוץ, הזמן שלפני הווסת, הווסת. בכל תקופה כזו הגוף, הרגש והנפש מתנהלים באופן שונה. חיבור למקצב הזה מאפשר לנו לממש פוטנציאל אדיר הנמצא בתוכנו מבלי להתאמץ יתר על המידע, מבלי לפגוע בעצמנו. להכיר בעובדה הזו ולקבל אותה. ללמוד להתנהל ולנווט בתוכה היא החניכה האמתית לנשיות של-99% מאתנו בעולם המערבי, לא נעשתה.

מה אומרות לך המילים "פוריות וביוץ? לרובנו מדובר בתהליך פיזי הקשור לכניסה להריון. בפועל, ביוץ המתרחש ברמה הפיזית משפיע על כל הרמות האחרות שלנו כנשים – הרגש, הרוח ועל כן תומך בתהליכי היצירה בקריירה שלנו כעצמאיות או כשכירות ותהליכי יצירה אחרים – ציור, כתיבה או כל יצירה אחרת. אישה שביוץ לא מתרחש בגופה מאבדת חלק מהאנרגיה היצירתית – אותה אנרגיה המתבטאת גם בחשק מיני (מכאן הירידה בחשק המיני). יצר, יצירה - קשורים ביניהם.

בעולם קדום, נערות היו נחנכות לפאזה החדשה הזו של כניסה לנשיות.

הנשים המבוגרות יותר היו מסבירות, תומכות ומקלות על הבנה ועל הסתגלות לדרך התנהלות חדשה של הגוף ושל הנפש. הן היו חונכות נערות חניכה רוחנית, רגשית ופיזית כאחת. הן היו חוגגות את הנערות, חוגגות את המתנה הגדולה של הנשיות.

בחברה המערבית בה אנו חיים, המחזוריות, ההשתנות של האישה ואי היכולת לצפות אותה באמת, היוו איום מתמיד. לנשיות המשתנה יש מתנות רבות עבור הנשים והגברים, שנשכחו במשך אלפי שנות שלטון האב. כיום את ה"טבע" הזה שלנו אנחנו בעיקר חוות כעונש המקשה עלינו, מסב לנו סבל וביקורת מהסביבה.

אז האם הגלולה באמת שחררה את האישה?

במובנים רבים כן, אך במובן אחד לפחות - לא.

כזכור לך בתחילת המאמר ציינתי שהגלולה בעצם מנתקת בין המוח לרחם והביוץ לא מתרחש לכן גם הווסת היא לא אמתית אלא מדומה. מה זה אומר? זה אומר שהגלולה מאפשרת לנו להמשיך להיות לינאריות, כמו שהיינו בתור ילדות. המחזוריות בגופנו מדוכאת על ידי ההורמונים של הגלולה ואנחנו כמעט ולא מרגישות אותה.

פתרון מושלם לחברה המערבית, שבמשך כמה אלפי שנים חיפשה דרך "לביית" את טבעה המשתנה והמסתורי של האישה. האם ידעת, שהממציא של הגלולה היה כומר, שכל מטרתו הייתה צמצום ילודה בקרב נשים עניות?

"שנים לקחתי גלולות והפסקתי כי רציתי להיכנס להריון. אז גיליתי שאני בסדר. תמיד חשבתי שמשהו לא בסדר איתי כי לא באמת היה לי חשק מיני. אני אוהבת את בעלי ונמשכת אליו, אבל לא היה בא לי רוב הזמן. לא באמת. הייתי צריכה להתאמץ כדי שיבוא לי. כשהפסקתי עם הגלולות הבנתי איך זה מרגיש באמת כשבא על סקס!"

"הייתה לי ציסטה בשחלה, אז הרופא אמר לי שעושים ניתוח או שאקח גלולות ועדיף שניהם. למה, יש פתרון אחר?"

"הדבר היחיד שמסדר לי את המחזור זה הגלולות. בלעדיהם הכל בלגן! הדימומים חזקים, מצבי הרוח הורגים אותי! אני לא מכירה פתרונות אחרים!"

אלה רק חלק מהאמירות שאני שומעת מהמטופלות שלי בהקשר לגלולות. משעשע ומעציב גם יחד לשמוע את האישה אומרת שהגלולה "מסדרת לה את המחזור", שהרי בפועל הגלולה משתיקה, מדחיקה ומעלימה את המחזור ואת המחזוריות.

אז הנה הדרך שבה אני רואה את הדברים: לקחת גלולות משמעותו במידה מסויימת לוותר על המהות הנשית - על המחזוריות... על חלק מאוד מרכזי בנשיות שלנו. הדבר דומה בעיני לכשרון שיש לי לשירה או ציור או נגינה שבאופן מודע החלטתי להפסיק לפתח.

יכול להיות שתקראי את השורות הללו ותגידי לעצמך: "וואלה, אז מה! לא נשמע לי כמו אבדה גדולה. אני מסתדרת יופי עם הנשיות שלי גם ככה. זה נוח, זה מסודר ולי זה מתאים"

אני אומר לך: "מעולה! בחירתך בידייך"

מאידך יכול להיות שתאמרי לעצמך: "טוב, לי זה נשמע איום ונורא לוותר על הנשיות שלי בדרך כזו רק בגלל נוחות, אבל מה האופציות האחרות? מה האלטרנטיבות באמת?"

כעת אשמח להתייחס לאלטרנטיבות כמו שאני מכירה אותן:

אתחיל בלומר שאין פתרונות קסם

את רוצה להחליט על חייך באמת? אני מציעה לך ללמוד ולהכיר את הדרך שבה הגוף שלך עובד. שיטה כמו "שיטת פוריות טבעית" למשל עוזרת להבין לעומק את דרך ההתנהלות של גופך וכיצד ניתן למנוע או ליצור הריון. זוהי איננה שיטת ה"ימים הבטוחים", אלא שיטה מדעית ומדויקת המאפשרת לך שליטה והבנה אמתית בגופך. אישה מדהימה בעלת ידע רב במיניות האישה, ששמה אבישג זלוף פיתחה קורס אינטרנטי, המלמד את רזי השיטה. כך רגל על רגל בביתך תוכלי ללמוד את השיטה. ישנו מכשיר ששמו "דייזי" שמתוכנת דרך מדידת חום ומספר מדדים נוספים להראות לך בדיוק מתי את פורייה. (שזה סכך הכל כ-5 ימים בחודש)

ישנם גם אמצעי מניעה אשר אינם כוללים הורמונים כמו התקן תוך רחמי ללא הורמונים, קונדומים "טבעיים" (של חברת GLYDE, העשויים ללא חומרים כימיים המגרים את העור.

אם הסיבה שאת נוטלת גלולות היא בריאותית – ציסטה, שחלות פוליציסטיות, מחזור לא סדיר, פצעים וכדומה. במקרה כזה הגלולות הן סוג של אקמול, המשתיק את הסיבה האמתית להיווצרות הבעיה. מניסיון שלי בקליניקה, נשים המגיעות עם סוג כזה של בעיה לרוב יש להן קושי, התנגדות, טראומה כזו או אחרת סביב נשיותן. במקרים רבים הקושי או הטראומה אינם מודעים, אך הם משפיעים על תחומים נוספים בחיים כמו – זוגיות, יצירתיות וחשק מיני, יכולת לממש רצונות בחיים ועוד.

מטופלת ששנים סבלה מציסטה בשחלה (שחזרה אחרי ניתוח להסרת ציסטה) ואי סדירות של המחזור מדווחת לאחר תהליך של 12 מפגשים ששמו – Womin:

"המחזור שלי לא רק הסתדר, אלא הסתנכרן עם זמני הירח. זה מרגיש נפלא! לא חוויתי אף פעם מחזור בקלות וזרימה כזו. הציסטה שהייתה בשחלה נעלמה אחרי חודש. שנים רציתי להפסיק את הגלולות, כי הן עשו לי נזק וגם תרמו להשמנה. סוף סוף אני בלי וכל כך נהנית!"

תהליך Womin הוא תהליך טיפולי הבא לתת מענה לסמפטומים מטרידים במערכת הנשית, ברמה הרגשית, דרך מגע ועבודה עם התת מודע (הילינג ודמיון מודרך)

לסיכום ארשה לעצמי להביע כאן את דעתי ושוב מסייגת שזוהי דעתי בלבד: אם את בוחרת לממש את מלוא הפוטנציאל שלך – היצירתי, המיני, הזוגי – גלולות הן כנראה לא הפתרון בשבילך.

חשוב לי לציין, הבאתי במאמר את דרך ההתבוננות שלי. אשמח לשמוע מה דעתך? האם הזדהית עם הכתוב או שהוא קומם אותך? האם גילית משהו חדש, נזכרת בישן או אולי הרגשת, שהדברים לא נוגעים בך? אשמח לשמוע כל תגובה והדהוד למאמר.

מוזמנת לכתוב תגובה כאן או בפרטי.

162 views0 comments
bottom of page