top of page
  • Writer's pictureלינה מרים שלו

מדריך לבני הזוג של נשים בגיל המעבר או מה לעזאזל עובר על האישה שלי??



אקדים ואומר שהמאמר הבא הוא הצעת הגשה בלבד. הוא נכתב מתוך חמלה רבה שאני חשה כלפי גברים שעוברים לצד הנשים שלהם את גיל המעבר ומתוך המחוייבות העמוקה שלי לבריאותן הנפשית והפיזית של הנשים. בעיקר רצון לפתוח ערוצי תקשורת שיעזרו לכם כזוג לעבור את המסוכה הזו בשלום ולצאת מחוזקים.


ראשית בואו נגדיר גיל מעבר. גיל מעבר של האישה מוגדר רשמית שנה מסיום הווסת האחרונה.

(גיל 50 בממוצע). בפועל השינויים מתחילים הרבה לפני, לעתים אפילו עשור לפני.

אני יודעת שמהרגע שהאישה שלך נכנסה לתקופה הזו - זה לעתים מרגיש כמו לעמוד מול צונאמי שמאיים לשטוף ולהחריב את הכל. היא חשה אשמה על כך אבל זה לא תמיד בשליטתה

אז הטקסט הזה בא לתת לך גלגל הצלה. לך שיודע להתמודד עם כל כך הרבה דברים בחיים, אבל השינוי הזה תפס אותך לא מוכן.


החדשות הטובות שמעבר אחד משמעותי כבר שרדת – מעבר שלה מאישה רווקה, קלילה, ספונטנית ואם התמזל מזלך גם מלאת תשוקה לאימא. שקיות מתחת לעיניים, עצבנות, חרדתיות ואיך לומר זאת בעדינות – היא לא הייתה בדיוק בעניין שלך חלק גדול מהזמן. אם שרדת את זה והמשכת לאהוב אותה ולהיות בשבילה גם כשבא לך לאסוף את המזוודות ולברוח – טפח לעצמך על השכם! יש סיכוי גם הפעם!


עברו שנים, הילדים קצת גדלו והאישה שלצידך, אם ילדיך אמנם השתנתה ויש לה את הקטעים שלך, אבל למי אין. ביננו – גם אתה לא בדיוק טלית שכולה תכלת. למדתם לחיות זה לצד זה. ליהנות מהדברים הטובים, להימנע כמיטב יכולתכם מפיצוצים ובגדול הדברים התאזנו להם עם השנים. בטוח גיליתם אחד בשני איכויות חדשות ומגניבות והנה עכשיו מגיע סוג חדש של טירונות – היא נכנסה לשינוי נוסף והוא דרמטי למדי!


אז מה עליך לדעת אם אשתך חצתה את גיל ה- 40 ומתקרבת ל - 50?

ראשית תעזור מאוד ההבנה שאישה במהותה היא שינוי.

לא סתם אומרים שכל מה שאישה רוצה כשהיא פוגשת את בן זוגה שהוא ישתנה וכל מה שגבר רוצה מבת זוגתו זה שהיא מעולם לא תשתנה. האישה היא אוקיינוס – לפעמים שקט, לפעמים סוער, עם זרמים תת קרקעים, גלים והרבה עניינים מתחת לפני השטח. (אני כמובן מכלילה מאוד כאן)

האוקיינוס כל הזמן משתנה, כל יום נראה אחרת. תלוי במזג אוויר, בשעות היום, בכיווני הרוחות ובמיליון דברים נוספים... לך תבין.


אז מה תפקידך בכוח מול האוקיינוס שלה? אתה מצופה להיות הקרקע היציבה.

אם לא הבנת את זה או שגם לך בא לפעמים להיות אוקיינוס... אומר זאת בעדינות - אכלת אותה.


גם אם היא לא אומרת את זה, סביא מאוד להניח שהיא מעריכה בך את היכולת להישאר יציב בנוכחותך ואהבתך דרך הסערות האינסופיות והשינויים האינסופיים שהיא חווה. יש לשים לב לשתי מילות מפתח כאן: נוכחות ואהבה. אפשר גם לחבר ביניהן – נוכחות אוהבת. בגדול זה כל מה שהיא צריכה ממך בכללי וביתר שאת בתקופה הזו של אמצע החיים, מה שמכונה בהגה מקצועית גיל טרום מעבר וגיל המעבר.


אז אנחנו נעבור כאן סימפטום סימפטום (רק הנפוצים ביותר, בפועל יש הרבה יותר)

ואדריך אותך דרכם.


גלי חום – זה לא שהיא סתם מזיעה או פתאום נהיה לה חם. היא נשרפת באש הגיהנום מבפנים. לעבור את זה כמה פעמים ביום וגם בלילה זו חוויה שלא מאחלים לאוייבך הגרועים היותר. אם אי פעם כעסת עליה וייחלת לנקמה, אין צורך שתתאמץ – גופה עושה את זה בשבילך. אז מה אתה יכול לעשות?

1. כשאתה מזהה את זה מגיע – חם לה, היא מזיעה, מבקשת להגביר מזגן וכו' אתה יכול לשאול אותה איך אפשר לתמוך בה. היא לא תמיד תדע לענות, אבל עצם השאלה - תרגיע.

2. אתה יכול גם להביא לה כוס מים קרים. גם זה לא באמת יעזור –

אבל היא תרגיש שאתה רואה אותה.

3. הדבר החשוב ביותר לזכור כאן הוא – שום דבר שיאמר ברגעים הללו, אל נא תחזיק נגדה ובאופן כללי תשתדל לא להיכנס איתה לעימות בדיוק בזמן הזה. חבל, פשוט חבל על הזוגיות שלכם.


ירידה בחשק – נושא כאוב, אני יודעת. (על זה אכתוב מאמר נפרד). זה לא שהיה כזה להיט לפני, אבל עכשיו בכללל... אז תקשיב, אתה חייב להבין – העניין הזה עם ההורמונים משפיע בטירוף! תחשוב רגע שבבת אחת לוקחים לך 90% מהטסטוסטרון. לא היית כנראה מסתכל בכלל לכיוון של אשתך וגם לא של מישהי אחרת לצורך העניין. זה מה שקורה לה, לוקחים לה אחוז גבוה מהאסטרוגן (ההורמון שגורם לה להיות בעניין). אז קודם כל חשוב לזכור – זה לא שהיא הפסיקה לאהוב וכבר לא רוצה אותך. חלק גדול מחוסר הרצון שלה הוא בכלל הורמונלי. אפילו הריח שלך יכול להשתנות באפה בגלל השינויים ההורמונליים.


אז מה אפשר לעשות?

בגדול – לצאת להרפתקאה. זה הזמן אם לא עשיתם את זה עד עכשיו. אם עד כה היה מספיק לגרות אזורים מסויימים בגופה, עכשיו צריך להתרכז באיבר הכי חשוב לעניין הזה – המוח שלה. לגלות מה מטריף לה את החושים היום בדגש על היום (זה לא חייב להיות בכלל קשור לאקט עצמו, זה יכול להיות – ריקוד סלסה או טיולים לאור הירח או השקעות בבורסה). לחקור אותה מחדש, להתעניין בה, להביע עניין במה שהיא עוברת. להתחבר אליה, להרגיש אותה (היי! אני רואה את גלגולי העיניים – אל. זה יכול להיות ממש מהנה!).


חשוב לקחת בחשבון שגם אם עושים את כל אלה ונכנסים למיטה בהנאה גדולה – לפעמים יש שם למטה אצלה כל מיני שינויים פיזיולוגיים, שהופכים את זה לכואב. זה זמן טוב להיזכר בגיל 14 כשנהנים בטירוף מהרבה דברים אחרים כי אסור את העניין עצמו. יש מלא דרכים ליהנות. תתקשרו על זה, תהיו יצירתיים. אם אתה לא לוקח את זה אישית, אתה פתוח יותר לתקשר איתה, להבין מה עושה לה טוב עכשיו. כי זה משתנה. מה שעבד לה בגיל 30 – עלול לא לעבוד לה יותר עכשיו.

מצבי רוח – צונאמי ואוקיינוס, כבר אמרנו?


הדבר הכי חשוב לזכור שבזמן שהיא בעצבים על כל העולם ובעלה (עליך יותר מכולם כמובן) – יש לזה גם סיבה אמיתית. זה לא רק הורמונים. ההורמונים רק מגבירים את זה. שתי דרכי התמודדות יעילות:

1. לא להיכנס איתה לוויכוח באמצע התקפת העצבים שלה. לתת לזה לחלוף. להגיד "אני מבטיח שאני רוצה לשמוע מה מפריע לך. אחר כך... יותר מאוחר..." לתת לזה כמה שעות.

2. לחזור לשיחה כשהיא רגועה ולהקשיב למה באמת מפריע לה. מבטיחה לך - היא לא סתם מתחרפנת. היא מזהה דברים שאולי כדאי שישתדרגו. היא המנוע שלך לשינוי והתפתחות. זה כואב אבל זה טוב! אז אתה ממש מוזמן להניח את האגו בצד ולאפשר לה להראות לך איפה אפשר להשתדרג. אפשר לה לתת לך את המתנה הזאת.


דכאון – היא מסתובבת לך כל היום עם פרצוף, לא בא לה כלום, היא טוחנת בשעות הזויות, הפסיקה לעשות ספורט ולהיפגש עם חברות. לא בא לה עליך וגם לא על שום דבר אחר? יש סיכוי שהיא בדכאון. גם דכאון יכול להיות תופעה שמופעלת מאוד על ידי השינויים ההורמונליים.

זוכר נוכחות אוהבת? זה כל מה שאתה יכול לעשות. לא לנסות "להוציא אותה מזה" ולא לקחת את זה אישית. לשקף לה. להגיד לה מה אתה רואה מהצד. מה אתה מרגיש כשאתה רואה אותה ככה. לדוגמא – עצוב לי לראות אותך ככה. אני מרגיש שמשהו עובר עליך – אשמח אם תשתפי אותי ואז הכי חשוב - לא להציע הצעות. זה לא עוזר – רק מעצבן. תקשיב, רק תקשיב. ההקשבה שלך היא מכרה זהב עבורה!


עלייה במשקל – השינוי ההורמונלי יכול בהחלט לגרום לעלייה במשקל, בעיקר באזור הבטן ובכלל. בעסה מטורפת בשבילה! היא מרגישה עכשיו חוסר בטחון. היא מרגישה פחות מושכת. היא מרגישה כבדות ורצון להסתתר. היא מבואסת על עצמה ואולי גם הפכה להיות קנאית יותר כי עכשיו יש מלא


צעירות רזות ומהממות שבטח תרצה אותן יותר ממנה. לכן היא עצבנית, לכן היא על כל דבר ברגשי. אני יודעת שאתה אוהב אותה גם כשהיא עולה במשקל ואולי גם עדיין נמשך אליה. השאלה אם היא יודעת את זה?

זה לא פשוט, אני יודעת. זה ללכת על ביצים. לא משנה מה תגיד או תעשה - לא תצא מזה טוב. להגיד לה שהיא יפה בכל גודל – היא תגיד – שקרן, מרצה. להגיד חלילה שעלתה קצת ואולי כדאי שתעשה דייטה – דמעות ועלבון לשבוע.


איך יוצאים מזה?

כשהיא שואלת איך היא נראית או האם עלתה במשקל היא לא רוצה לשמוע את דעתך. לא באמת. גם אם זה נראה שהיא כן. היא רוצה להרגיש אהובה. היא רוצה את העיניים האוהבות שלך. שתצמד אל גבה לפעמים כשהיא מתלבשת ותלחש לה באוזן כמה היא מדהימה ויפה. היא אולי לא תאמין בראש אבל היא תרגיש את האהבה בגוף וזה כל מה שהיא צריכה כרגע כדי לאסוף כוחות ולעשות שינוי או ללמוד לקבל את עצמה החדשה.


ואולי עם כל הדברים האלה שכתבתי רוב הגברים כך או אחרת יודעים להתמודד אבל הפחד הבאמת גדול זה שהיא תתפלפ לך פתאום כמו הרבה נשים אחרות בגילה ותחליט שהבית הזה כבר לא מספיק טוב בשבילה.


היא כל השנים למדה כל מיני קורסים – מודעות, התפתחות, טרילותרפיה, שמילותרפיה. היא השתנתה, היא חושבת יותר על עצמה. פתאום רוצה דברים לעצמה. נמאס לה מדברים שתמיד הייתה עושה – ארוחות שישי, מטלות בית. היא רוצה חופש, היא רוצה לנוח, היא רוצה לנסוע לטיולים ולך זה אולי פחות מתאים ואז או שאתה מעדיף את הספה על הצעותיה או נגרר אחריה מתוך פחד שאולי מישהו יתחיל איתה והיא תתחרפן ותרצה לעזוב.

ומה רצית בסך הכל... ? אישה להתבגר איתה בנחת אחרי כל טלטלות החיים.


אז הנה עצתי – תן לה ללכת, לחוות, להתפרע ותמשיך להיות עוגן אוהב, יציב ונוכח. אם מתאים לך להצטרף - מדהים אבל גם אם לא - תלמדו לתקשר בפתיחות, להגדיר יחד גבולות – כדי שאף אחד לא ירגיש פראייר. הצרכים של שני הצדדים חשובים ולא כדאי לוותר עליהם – זה הופך גם אותך וגם אותה מתוסכלים ומדרדר את הקשר ביניכם.


אתה לא חייב להשתנות כמוה – רק אם אתה בוחר בכך בשביל עצמך, אבל אם אתה סקרן לעולמה, בא עם ראש פתוח והתעניינות כנה – היא תעריך את זה. תאמין לי! אני פוגשת עשרות נשים בחדר הטיפולים שלי ואני מבטיחה – נשים שבני הזוג שלהן נשארו שם למשך השנים הטרופות שלהן של השינויים – יציבים תומכים ואוהבים קיבלו קשר משודרג ומועצם פי כמה ממה שהיה שם קודם והן רובן יודעות – שדי קר שם בחוץ והחיים זה לא קיבוץ, אז תן לה מעיל או סוודר ותשחרר אותה לגלות את עצמה וללדת את עצמה מחדש. לאורך זמן זה משתלם - לשניכם!!


לשאלות והתייעצות - פנו אלי באהבה ל - 0543003324




bottom of page